Česká republika drží stále primát v chataření respektive chalupaření. Tato záliba nebo chceteli, životní styl patří mezi rarity na světě. Podobně jsou na tom již jen Skandinávci, kteří ve velkém vlastní chaty v přírodě. Není divu, že internetový trh se chatařskému trhu rychle přizpůsobil a existují desítky eshopů, které mimo jiné nabízí chatařské potřeby pro chataře.

pěšinka mezi chatami a zahradkářská kolonie

Je zajímavé, že specializované internetové obchody pro chataře a chalupáře nejsou příliš rozšířené. Na základní kličové slova jako chata, vybavení na chatu, chataření apod. vyjíždějí spíše různé články o bydlení a stavbě na chatě, ale ne konkrétní eshop, kde by jste jednoduše mohli nalézt inspiraci, co si na chatu pořídit. Samozřejmě na konkrétní věc, kterou hledáte (např. hadice, obložení, travní semeno, nářadí apod.) existuje eshopů více než dost. Jedna z mála speciálek je internetový obchod chata24.cz z Českých Budějovic. Má pouze 2 letou historii a jeho zakladatelé Jan Lenc a Michael Vávra vlastní další dva menší eshopy (zahradka24.cz a dilna24.cz). Je veden na živnostenské IČ a nejsou tak dohledatelné žádné volně přístupné výsledkdy hospodaření. Nicméně dle dohledatelnosti odhadujeme obrat kolem 50 – 100 tis. korun měsíčně, čimž se řadí skutečně mezi eshopy menší. Problém eshopu je jistě ve vyhledávání, protože jak bylo zmíněno, na hlavní klíčová slova se zobrazují poměrně nerelevantní výsledky. Na konkrétní klíčová slova zase existuje nespočet velké konkurence, která zaplní prvních několik stran vyhledávání (back link profil je velmi slaby a ani onpage parametry (zejména texty) nejsou zrovna silnou stránkou webu.

Samotná uživatelská přívětivost je velmi dobrá. Hned úvodní stránka webu nabizí všechny důležité odkazy v horní hlavičce. Přehledné a výrazné titulky jednotlivých kategorií doplňuje velký slider s několika reklamami a akčními nabídkami. Zpracování hlavičky je graficky opravdu zdařilé a velmi přehledné. Pod velkým sliderem je přímo nabídka vybraného zboží bez zbytečných řečí. Po boku jsou pak malé grafické odkazy na hlavní produktové kategorie (pravděpodobně se mění v závislosti na ročním období). Výčet kategorií je zajímavým mixem potřeb, které se nevyskytují zase tak často (tady majitelé zapřemýšleli a výběrem produktů se chtěli odlišit od konkurence). Skléniky jsou první položkou, dále vířivky, rybářské potřeby a pájení a svařování. Dále už se lidské oko při skenování stránky ani nedostane. Lze tedy předpokládat, že tyto produkty tvoří hlavní podíl na obratu. Zajímavou položkou jsou pak krby a lisy na ovoce.

Co je poněkud negativní, tak že rozhraní eshopu nerozeznalo jayzkové nastavení počítače a ukazuje nám ceny v amerických dolarech. Je to jako jasný povel k odchodu z webu a pokud se tento nedostatek projevuje i u ostatních návštěvníků, okrádá je tato vlastnost o značné procento potenciálního obratu. Nahoře je sice ikonka pro změnu měny, ale prvotní dojem udělal své. Navrhujeme tedy jako první věc, upravit volbu měny a defaultně nastavit českou korunu. Podíl zákazníků platící Eur nebo Usd bude jistě minimání. Eshop chata24.cz má jistě velký potenciál k růstu, pokud by majitelé investovali do řádné seo optimalizace.